Megújulnak a maglódi állomások

A munkaindító ünnepségen megjelent dr. Fónagy János államtitkár és Szarvas Ferenc a MÁV elnök-vezérigazgatója.

Ünnepélyes keretek között került sor Maglódon, a Budapestet Szolnokkal összekötő 120a vonalon elhelyezkedő 18 állomás illetve megálló teljes rekonstrukcióját jelentő projekt elindítására. Az egyik legrosszabb állapotú ingatlanokkal rendelkező elővárosi vonal épületeinek felújítása, korszerűsítése 2012 tavaszára valósul meg, a vonal mentén található települések és a MÁV Zrt. együttműködésének eredményeként. Ilyen, komplex szemléletet tükröző, átfogó vasúti ingatlan rekonstrukcióra mindeddig nem volt példa.

A nemzeti vasúttársaság stratégiai célja az elővárosi közlekedés színvonalának emelése. A Budapestet Szolnokkal összekötő 120a vonal vasúti ingatlanjainak megújulása a MÁV Zrt és az önkormányzatok együttműködésével megvalósuló minta projekt, amely során a felek előzetes egyeztetése és kölcsönös együttműködése sikerre vitte az 1,1Mrd-os összköltségű régóta várt programot.

A 120a vonal az egyik legnagyobb utas forgalmú elővárosi vonal, melynek épületei egyben a legrosszabb állapotúak. A helyzet hosszú távú megoldása érdekében indította el a MÁV Zrt. Ingatlangazdálkodási Igazgatósága a vasútvonal épület felújítási programját 2010 végén. A komplex épület-felújítási programban egy teljes vonalszakasz 18 helyszínén egyszerre, azonos koncepció szerint valósul meg az ingatlanok (állomások és megállóhelyek) felújítása, az állomás kategóriák és a jelenlegi illetve tervezett utasforgalom figyelembe vételével. A program során megújulnak és akadálymentessé válnak az utasforgalmi területek: váróterem, jegyváltó helyiség, utas WC, állomási előtér, állomási környezet, közlekedési kapcsolatok (busz, P+R, B+R); továbbá a vasútüzemi területek: személypénztárak, forgalmi irodák, szociális helyiségek, szociális blokkok, technológiai helyiségek. A 2010 végén elhatározott „120a program” a pálya-felújítások menetéhez hasonlóan egy teljes vasúti szakasz ingatlanjainak felújítását tartalmazza a korábbi, többnyire az országban elszórtan, szigetszerűen végzett felújításokkal ellentétben. A vasútvonal egy részén a pályarekonstrukció már megtörtént, így kedvezőbb eljutási időt biztosít a vasúttársaság, de az utasok kiszolgálása rossz infrastrukturális körülmények között történik jelenleg. A tervezett motorvonati közlekedéssel teljessé válik a vasúti személyszállítási értéklánc: kedvező eljutási idő mellett, megújult állomásokon, modern szerelvényeken utazhat a közönség.A programnak másik sajátossága, hogy abban a vonal melletti önkormányzatok (Budapest XVII. kerület, Ecser, Maglód, Mende, Sülysáp, Tápiószecső, Szentmártonkáta, Nagykáta, Tápiószentmárton, Farmos, Tápiószele, Tápiógyörgye, Újszász, Zagyvarékas) partneri szerephez jutnak. Már a tervezés fázisában is részt vettek, majd a közösen kialakított feltételrendszer mentén előzetes megállapodás született a vasútállomásokról, amely stratégiai fontosságú irány a MÁV ingatlangazdálkodása tekintetében. Távlati cél hogy a megvalósuló együttműködés egy országos program mintája lehessen. A 120a program gyors megvalósulása a MÁV csoport belső sikere is, hiszen a korábbiaktól eltérő módon a program indulásától kezdve intenzíven zajlottak a belső vasúti szakági egyeztetések, a közbeszerzési, engedélyeztetési eljárások. A sikeres program alapja tehát, hogy a MÁV Zrt. partnerként tekint az önkormányzatokra, szorosan együttműködik velük törekedve arra, hogy a program végén megszépült állomások és megállóhelyek kerüljenek kialakításra. Az ingatlanok előre definiált állomási kategóriák alapján kerülnek renoválásra, egységes arculattal. Egy-egy új állomás komoly előrelépés a települések életében is, megóvásuk az önkormányzatok feladata is.

A MÁV Zrt. az ország legnagyobb ingatlanállománnyal rendelkező vállalata, az Ingatlangazdálkodási Igazgatóság kezelésébenközel 120 000 föld, épület és építmény található, mintegy 16 000 helyrajzi számon. A nagyságrendileg 19 000 db épület között 4500 lakás, valamint közel 200 jóléti és művelődési ingatlan található.

Az Ingatlangazdálkodási Igazgatóság alaptevékenységéből adódóan elvárás a szolgáltatás központú működés fejlesztése. A feladat szükségessé tette a belső – ingatlangazdálkodáson és MÁV-on belüli – és a külső szervezetekkel történő szorosabb kommunikáció kialakítását valamint az ingatlanfejlesztések kapcsán a fejlesztendő terület szervezeteivel való kapcsolatfelvételt és együttműködést is.

Az ingatlanfejlesztés új koncepciója, a MÁV helyzetéből és lehetőségeiből adódó komplex és egyedi megoldások összessége, melyek közül kiemelendő az önkormányzati együttműködési program, melynek alapvető célja a lokális kapcsolatok javítása, a helyi erőforrások ésszerű hasznosítása. A program két alappillére a balatoni önkormányzati együttműködési és a 120a vonal felújítási program.

MÁV Zrt és az Önkormányzatok együttműködése

A MÁV Zrt. az idén a megújuló ingatlangazdálkodási tevékenysége jegyében több, önkormányzatokkal való együttműködésre épülő programot dolgozott ki, melyek végrehajtása minta programként jelenleg is folyamatban van. Az eddigi tapasztalatok alapján komplexen kidolgozott, ám az adott településre formálható végrehajtási terv szerinti együttműködés feltételek minden esetben az előzetes egyeztetések alapján a településre, tevékenységre, elvárásokra szabottan alakulnak ki. Az önkormányzati együttműködések a jelenleg is zajló mintaprogramokon keresztül, valamint a mintaprogramok hírére jelentkező érdeklődő önkormányzatokkal való együttműködésekkel valósulnak meg.

001   002   003

RizVN Login